Hva er farligst av hasj og marihuana?

Jeg har hørt at marihuana er mindre farlig enn hasj, fordi hasj er tilsatt flere syntetiske tilleggsstoffer, at marihuana er mer ”naturlig", og at man dermed leker mer med hjernen ved å røyke hasj enn marihuana. Stemmer det?

Kvinne, 31 år fra Oslo.
Tidligere kunne man nok konkludere med dette, ikke pga. tilsetningsstoffene, men pga. innholdet av THC (det viktigste virkestoffet i cannabis). Før var det nemlig slik at marihuana inneholdt mindre THC enn hasj. Nå har disse forskjellene imidlertid jevnet seg ut, og i visse tilfeller vil faktisk marihuana inneholde mer THC enn hasj. Dette skyldes at mye av den marihuanaen man lager i dag kommer fra foredlede planter, som inneholder mer THC enn tidligere, mens produksjonsmetodene for hasj stort sett er uendrede.