Venninnen min røyker hasj, hva gjør jeg?

Jeg spør om råd, for en av mine venninner har begynt å røyke hasj. Jeg vet ikke om hun er avhengig ennå, men jeg er sikker på at det kommer til å skje, for hun har røyket nå 4-5 dager på en uke, og leter enda etter mer. Det er ca 4 mnd siden hun begynte å røyke. Jeg vil ikke miste vennen min! Hun er jo bare 17 år. Hvorfor kaster hun bort livet sitt?

Jente, 17 år fra Nord-Trøndelag.
Først av alt anbefaler vi deg å uttrykke din bekymring direkte til henne. Det er viktig at noen bryr seg. Om du har noen voksne å dele dine bekymringer med, anbefaler vi også dette. Det er viktig at du ikke blir stående alene om å forsøke å hjelpe henne.
Om du ønsker mer informasjon om hasj og avhengighet finnes det en rekke websider vi kan anbefale. Droginfo.com er en offentlig, svensk, nettside. Den har spesielt god informasjon om negative konsekvenser av hasjbruk, og har dessuten en hasjguide og en beskrivelse av et såkalt hasjprogram, for folk som ønsker å slutte med hasj. Om du ønsker noen å snakke med om dette, er du dessuten hjertelig velkommen til å ringe oss i RUStelefonen (08588).