Skoleprosjekt om narkotika

Vi har et prosjekt i samfunnsfag om ungdom og rusmidler/alkohol:
1. Vi lurer på hvorfor røyker ungdom selv om de vet at det er farlig?
2. Hvordan kommer narkotika til Norge?
3. Hvorfor selger noen narkotika?
4. Er narkotika farlig?

Gutt, 13 år fra Troms.
1) Da tobakk ligger litt utenfor vårt kompetanseområde henviser vi til Røyketelefonen 800 400 85 vedrørende dette spørsmålet. Vi antar imidlertid at det dreier seg om mange av de samme årsakene som gjør at ungdom ruser seg. Dere kan f.eks. ta en titt på denne artikkelen på hjemmesiden vår.
2) Her er mulighetene mange: Over grensen med kjøretøy. I bagasjen til, eller på, personer som ankommer landet med fly, båt eller buss. Med båt.
3) For å tjene penger, evt. for å finansiere eget forbruk.
4) Her bør man definere hva man mener med farlig, men bruk av narkotika kan helt klart være farlig (uansett hvordan man definerer det). Denne artikkelen på hjemmesiden vår diskuterer dette spørsmålet.