Jeg røyket marihuana for første gang for to dager siden. Jeg røyket bare tilsammen en «rull». Jeg fikk ikke verre bivirkninger enn at jeg følte meg mye lettere, fikk veldig høy puls, hadde småe rykninger når jeg skulle sitte stille og at jeg klarte ikke å lavær å smile for det meste. Jeg husker heller ikke så mye fra den kvelden. Jeg så en hel film men husker bare små deler og ikke hva den handlet om. Det jeg er bekymret for er at mange på skolen min nå blir testet med urinprøve, bare hvis de oppfører seg litt mistenksomt. Hvor lang tid går det ca for at jeg er helt «ren» og det ikke vises noe på en urinprøve? Jeg har lest noen plasser at det går maks 72 timer den første gangen, men noen helt opptil 4-6 uker. Er det sant at grønn te gjør deg fortere helt ren?

Kvinne, 16 år fra Finnmark
For å ta spørsmålet ditt om påvisningstider først: etter et enkeltinntak av denne typen, ”en rull,” eller ”en joint”, vil prøvene dine være rene etter +/- en uke. Etter lengre og mer omfattende bruk tar det inntil 8-10 uker. Bruker man flere ganger og oftere vil altså prøvene være positive lenger. Ellers er dine opplevelser under rusen helt normale. Man får høyere puls fordi cannabis gir lavere blodtrykk der og da, og kroppen setter opp pulsen for å kompensere. Folk får ulike reaksjoner av cannabis. Noen smiler/ler mye, mans andre får mer ubehagelig reaksjoner som panikkangst og assosiasjonsforstyrrelser. Hukommelsen blir gjerne litt påvirket, slik at det å ikke huske mye av filmer osv man ser i påvirket tilstand er ganske normalt. Les mer om cannabis her.