Jeg har en venninne som ruser seg

Jeg har en venninne som jeg har funnet ut har begynt med rusmidler. Først var det bare av og til i helgene, men nå er det utviklet seg til ukedager. Jeg har vært i dialog med foreldrene, og hun stikker mye av hjemmefra og hun tar narkotester, men de slår ikke ut. Jeg vet hun tar amfetamin, men jeg mistenker at hun også tar GHB (ettersom de hun er med er avhengig av det). Er det noe jeg kan gjøre?

Kvinne, 19 år fra Hordaland
Slik vi forstår det spør du om to ting. Det ene er hvorfor narkotikatestene ikke er positive når du vet at venninnen din bruker narkotika. Ved amfetamin vil bruk kunne spores i blod 1-2 dager etter inntak, i urin 2-4 dager ca. For GHB er det kun få timer det kan spores i blod, og ca 12 timer i urin. En grunn til at hun tester negativt kan derfor være at prøvene tas etter disse tidsmarginene. Det andre spørsmålet er hva du kan gjøre for å hjelpe henne. Du hjelper allerede venninnen din ved å bry deg om henne. Fortsett å snakk med henne, vær ærlig, si ifra hvis du er bekymret og fortell henne at du bryr deg om henne. Spør gjerne hvorfor hun ruser seg. Ruser hun seg fordi hun har det kjipt av ulike grunner, kan du kanskje oppmuntre henne til å ta kontakt med noen voksne, helstasjon for ungdom, eller fastlegen kan være alternativer. Samtidig er viktig at du ikke tar for mye ansvar, det er kun hun selv som kan bestemme seg for om hun skal slutte å bruke narkotika eller ikke. Både du og din venninne er velkommen til å ringe RUStelefonen for å prate mer om situasjonen.