Hekta meg på heroin og vil trappe ned på subutex

Hei. Etter sporadisk eksperimentering med enkelte stoffer (kokain, amfetamin) prøvde jeg for noen år siden heroin. Selv om det egentlig ikke var «min type rus», greide jeg etter en periode med impulsbruk å hekte meg, og det siste halvannet året har jeg daglig brukt heroin (sniffer det). Prøv å slutte cold turkey flere ganger, klarte det en gang (men sprakk etter 10 dager..:) Og nå er forbruket mitt helt oppe i grammet for dagen (og abstinensene deretter), uten at jeg får verken rusopplevelse, særlig glede eller har råd til det- verken økonomisk, sosialt, psykisk osv.
Livet mitt er bokstavelig talt helt i ruiner sammenliknet med tidligere, på alle fronter (jobb, boforhold, psyke, økonomi, oppløst samboerskap, total isoloasjon og apati osv). Dette er min siste sjanse til å ta kontroll/snu ting, og mislykkes jeg nå, er jeg redd at fluktruten som har ligget i bakhodet lenge før heroinmisbruket startet, er den jeg endelig tillater meg selv å bruke. En siste, selvvalgt avskjed med livet og tilværelsen, og da særlig mitt eget hode og følelsesliv.
For å øke sjansene mine skaffet jeg meg derfor 7 subutex (8mg) illegalt, og har fått en del råd fra tyngre rusmisbrukere som selv også har brukt subutex. Målet mitt er å komme meg gjennom de første 5-7 dagene, uten å hekte meg på subutex samtidig, slik at jeg er helt fri for opioder om en ukes tid.
Har dere råd til dosering/plan for å unngå ny avhengighet? Jeg hadde forestilt meg max 4 mg sub for dagen, men den første dagen (i går) gikk det 8mg på 1-2-3 (sniffer; forsøker å fordele det utover dagen). Sub’en tok det aller meste bortsett fra en del muskelsmerter/uro i beina. Hvis jeg fortsetter mellom 8-12 dag 2+3, for deretter å kutte en del ned dag for dag i takt med at heroinabstinensene letter, vil det være en mulig oppskrift som kan funke? Innleggelse/legekontakt er ikke aktuelt nå, så jeg takker for tilbakemeldinger/råd….
PS: Bruker 300 seroquel, 7,5 immovane til vanlig – bør jeg droppe dette i denne fasen? Og hva med alkohol, vil noen glass vin gjøre meg syk?

Kvinne, 27 år fra Hordaland
Vi vet det er flere som trapper seg av heroin på den måten du gjør, likevel anbefaler vi alltid at det gjøres i samråd med en lege. Vi kan dessverre ikke gi deg en oppskrift på hvordan du kan gjøre det, men anbefaler deg å lese om subutex i felleskatalogen. De har også en pasientutgave. Der kan du lese om hvilke doser som normalt blir brukt når folk trappes opp på subutex og du kan lese om ulike bivirkninger. Vi vil heller ikke at anbefale at du sniffer subutex, men at du legger den under tunga, da vil effekten vare lenger. Når det gjelder om du bør kutte bruk av seroquel og imovane vil vi ikke anbefale deg å gjøre det uten videre, det vil nok føre til ulike bivirkninger i seg selv. Likevel vil det være lurt av deg å høre med en lege om hvordan buprenorfin (subutex) og disse andre preparatene påvirker hverandre. Når det gjelder alkohol frarådes det å drikke! Både fordi det er et dempende rusmiddel, som både imovane og subutex også er, og fordi det påvirker sentralnervesystemet, som også seroquel gjør. I og med at imovane er et benzodiazepin vil det også være med å forsterke virkningen av alkohol.
Har dere råd til dosering/plan for å unngå ny avhengighet?
Det kan høres ut som det er flere ting i livet som er vanskelig i tillegg til rusproblematikken. Vi kan anbefale deg at du får noen å prate med som kan forstå både deg og din historie, og utfordringer rundt dette med avhengihet. Ruspoliklinikker skal være gode på dette, men det krever en henvendelse fra lege. Hvis ikke du kjenner til NA fra før, så kan dette kanskje være et sted til hjelp. Her er fokuset fellesskap, mentoring, selvhjelpsgrupper og hvordan man kan deale med russuget i hverdagen. Det finnes også noe som heter «Det nytter«, disse har en nettside som du kan gå inn å sjekke. Ønsker du å prate med noen om dette, og om situasjonen du står oppi, er du velkommen til å ringe oss i RUStelefonen. Av og til når alt ser helt mørkt ut, kan det være godt å dele tankene sine med noen. Legger også en link til Mental helse sin hjemmeside, de har en hjelpetelefon som alltid er åpen; 116 123.