Min far er alkoholiker. Dette er noe vi ikke snakker mye om men som alle i familien vet. Han drikker kun om kvelden og ikke hver dag. Kan vel kalles periode-dranker kanskje. Men ofte så er han beruset om kvelden, og det som plager meg er selvfølgelig helsen hans mest. Men også at vi kan ha mange og lange samtaler, som han ikke husker dagen etter, dette resulterer i at jeg nesten ikke gidder å snakke med han om kvelden lenger, og da blir han jo lei seg. Jeg har sagt til han mang en gang at han drikker for mye etc etc osv, og han er enig i det, men.. og så da? Hva kan jeg gjøre for min far? Kan jeg snike inn litt informasjon om alkoholisme? Jeg er veldig glad i min far og synes det er fryktelig synd….

Kvinne, 28 år fra Akershus
Det er ikke lett å vite hvordan man skal gå frem når noen man er glad i drikker for mye. Fortell han gjerne hva dette gjør med deg, og hvorfor du er bekymret for han. Du skriver at han er enig i at han drikker for mye, spør han gjerne hvorfor han gjør det likevel, og spør han hva som skal til for at han ikke skal gjøre det. Spør gjerne om han har sjekket leververdien mtp. alkoholinntaket. Har han høye leververdier kan det føre til at han begrenser alkoholinntaket fordi han skjønner alvoret.
Ifølge et mye brukt diagnoseverktøy, DSM-IV, foreligger det avhengighet («dependece») hvis minst tre av følgende symptomer har vært til stede i løpet av de siste 12 måneder. • De to første omhandler overveiende fysiologiske forhold:
1. Toleranseøkning
2. Abstinenssymptomer
• De to neste handler om å unnlate å handle i tråd med egen planer og intensjoner:
3. Personen konsumerer mer enn han/hun hadde tenkt
4. Personen har et vedvarende ønske om å slutte og har gjort flere mislykkede forsøk på det
• Det neste handler om at rusbruken er blitt et svært dominerende trekk ved personens liv:
5. Personen bruker svært mye av sin tid til rusmiddelbruk og rusrelatert virksomhet
• De to siste handler om negative sosiale og helsemessige konsekvenser for brukeren: 6. Forbruket har ført til at personen har oppgitt viktige sosiale, yrkesmessige eller fritidsrelaterte aktiviteter
7. Bruken fortstetter bruken på tross av at personen erkjenner at det foreligger betydelige kroppslige og psykiske skadevirkninger
Ønsker din far å prate med noen eksterne personer ang. sitt alkoholforbruk er han velkommen til å ringe oss, og det er du også. Ønsker han hjelp mtp. drikkingen, finnes det hjelp. Første ledd i hjelpeapparatet er fastlegen. Du kan også gå inn på frittsykehusvalg å lese om ulike hjelpetilbud. Trenger du noen å prate med kan du kontakte veiledningssenteret. De holder til i Oslo.