Gutt på 18 som er lærling på en Vidergående skule

rustlf-logo 75x67Hei, jeg er en gutt på 18 snart 19 år som jobber som lærling på en Vidergående skule. Jeg har røyket ganske masse de siste 3-4 månedene i perioder med daglig, den siste måneden har det vært i helgene. Jeg lurte nå på om det var noe som helst mulighet til å få vekk Thc fra blodet/urinen på 1 uke. Grunnen til dette er at jeg skal i samtale med sjefene mine der de har fått informasjon og mistanke om at jeg har røyket hasj. Jeg lurer bare på om det går grunnet jeg ikke er interesert i å miste jobben, men at jeg faktisk er interesert i å slutte å leve et normalt liv igjen. Er det evt noen som helst måte å unslippe å miste jobben om man tester positivt? evt: Lege? pisseprøve regelmessig os?

Mann, 18 år fra Sogn og Fjordane
I og med at du har røyket over så lang tid vil nok urinprøven du eventuelt skal ta bli positiv. Det er ikke noe du kan gjøre for at THC- syren skal kunne forsvinne fortere ut av kroppen. THC-syren lagres i fettvevet i kroppen, noe som gjør at det har en lang nedbrytningstid. Hvilken praksis ditt arbeidssted har når det gjelder om du får fortsette i lære eller ikke, kan vi ikke svare deg på. Det kommer an på type arbeidssted/ lærlingested du er på. De aller fleste steder lager avtaler som feks. dreier seg om urinprøvetaking.
Ønsker du mer informasjon om vanlig praksis her, anbefaler vi deg å ringe AKAN (arbeidslivets kompetansesenter og rus- og avhengighetsproblematikk) 22 40 28 00, de har god greie på dette. Du kan ringe anonymt. Blir det tatt prøver av deg, og den blir positiv, vær ærlig og si hva du ønsker med tanke på jobben videre. Lykke til!