Apodorm og sobril

Min samboer har ei stund slitt med psykiske lidelser, og fikk igår utskrevet apodorm og sobril av legen sin. Tidligere har han tatt noen øl eller drinker på kveldene for å få sove evt slappe av. Hva kan skje om han evt tar tablettene OG drikker? han har 10 mg sobril( 24 stk ) og 5mg apodorm ( 20 stk). Jeg jobber ofte kveld, og er litt redd for at han skal finne på noe dumt. Vi mistet barnet vårt for snart 1 år siden, og han har ofte sagt at han kunne gjort alt for å treffe henne igjen. Mvh Bekymret samboer 🙁

Kvinne, 26 år fra Møre og Romsdal
Sobril og Apodorm tilhører begge gruppen benzodiazepiner (henholdvis oxazepam og nitrazepam). Når man blander benzodiazepiner  med alkohol (eller andre dempende stoffer) vil de forsterke hverandres dempende effekter. Det er ikke vanlig å få en overdose om man kun inntar benzodiazepiner, og høye doser trengs før det regnes som potensielt dødelig. Dersom stoffene brukes i kombinasjon med alkohol, eller andre dempende rusmidler, øker derimot faren for en overdose, det vil si at pustesenteret i hjernen blir påvirket, og man kan rett og slett dø av kvelning, i verste fall. Men dette skal ganske mye til, så vi vil ikke anse faren for overhengende. Les gjerne mer om disse medikamentene på felleskatalogen.no. Skriv inn navnet på de respektive medikamentene i søkefeltet. Du kan også ha nytte av å søke opp og lese i felleskatalogens Pasientutgave.
Samboeren din har fått disse foreskrevet disse medikamentene av sin fastlege og legen har sikkert informert han om forsiktighetsreglene ved bruk. Legen har heller ikke foreskrevet en stor dose, som er bra. Dette er nok likevel en situasjon som det er riktig å snakke om, og da kan det være o.k. at du sier noe om din bekymring. Det behøver jo ikke bety at du overdramatisererer situasjonen.
Du må også gjerne ta kontakt med oss på telefon 08588 (åpent klokken 11-19 alle dager) for en samtale om situasjonen.