Alkohol etter kyssesyken

champisHei. Jeg har et spørsmål jeg virkelig trenger svar på, så håper dere kan svare!! Jeg er nå på bedringens vei etter og ha vært sengeliggende med kyssesyken i 7 uker. Jeg hadde i den tiden betennelse i leveren, men den er i følge legen helt vekke nå. Spørsmålet mitt er, kan jeg drikke alkohol?? Jeg har nemlig hørt av mange at hvis man har kyssesyken så kan man ikke drikke på 6 måneder! Er dette sant? Skader det kroppen min hvis jeg begynner å drikke nå? Vær så snill og svar!!!

Kvinne, 16 år fra Rogaland
For enkelte kan denne sykdomstilstanden vare i flere uker og, som du selv nevner, opp til 6 måneder, etter at de klinisk sett regnes som friske. Av den grunn bør en derfor avstå fra å drikke alkohol i det tidsrom man kanskje fremdeles er syk, men ikke merker noe til symptomene. Det vil uansett være fornuftig å vente til leverprøvene er blitt normale før du bruker alkohol, har du sjekket dette hos din lege?  Konsekvensen av å ikke ta kroppens signaler og behov alvorlig er faren for å bli rammet av kronisk tretthetssyndrom (myalgisk encefalopati – ME) etter å ha hatt mononukleose (kyssesyken).
Som du sikkert vet har norske myndigheter satt en aldersgrense på 18 år ved kjøp av alkohol. En av grunnene er at kroppen skal være utviklet og klar til å ta seg av alkoholen. Kroppen vår oppfatter dette som et giftstoff i fordøyelsessystemet (inkludert leveren). De fleste som er 16 år regner man med er for ung til fysisk å kunne greie dette like bra som en voksen person. Forskning viser; at jo tidligere en person debuterer med å drikke alkohol, des større fare har man til å utvikle et avhengighetsproblem. Rustelefonen ønsker deg en god bedring og håper du blir helt frisk fra kyssesyken, med eller uten alkohol.