Subutex og metadon

metadonHei , Jeg har kun brukt subutex og temgesic til nå men skal nå ta metadon for første gang. Hvor mye skal jeg ta og går det å skyte det det?

Mann, 38 år fra Hordaland
Dette kommer an på hvor mye Subutex og Temgesic du har brukt. Det er viktig å være forsiktig fordi det større overdosefare på metadon enn buprenorfin. Du bør ikke ta mye av gangen. Begynn med små doser, f.eks. 20 mg. Ren metadon kan i prinsippet injiseres, men vi anbefaler deg ikke å gjøre det. Metadon kommer vanligvis som saftblanding, og den bør ikke injiseres pga. sukkerholdigheten i saftblandingen. I Felleskatalogen står det følgende om administrering: «Kun til oral administrering, skal ikke injiseres. Skal brukes ufortynnet.» Til tross for dette har vi hørt om at injisering forekommer.