Hva skal jeg gjøre?

keyHei. ehm, jeg har en venn som tar dop og rus. Jeg er litt usikker på hva jeg kan gjøre, jeg vil liksom hjelpe han. Jeg vil ikke at han skal gå rundt og dope seg ned hele tia. Vær så snill, gi meg noen tips, om hva jeg kan gjøre. Hilsen NN

Kvinne, 14 år fra Oslo
Det er flott at du er engasjert og vil hjelpe vennen din, men hvis han har alvorlige rusproblemer kan det være vanskelig for venner å gi den hjelpen som er nødvendig. Det beste du kan gjøre er å fortelle han hvordan du opplever situasjonen og at du tror han trenger hjelp.
Når det gjelder problemene du beskriver er det flere steder å få hjelp. Snakk først og fremst med noen voksne du stoler på. For de fleste er dette foreldre/foresatte. Del din bekymring med dem! Du/dere kan snakke med kontaktlærer eller sosiallæreren på skolen, helsesøster eller gå på helsestasjonen for ungdom og be om hjelp. Du/dere er selvfølgelig også velkommen til å ringe oss anonymt på RUStelefonen 08588.