Sliter

Jeg var hos legen å spurte om jeg kunne få imovane sove-tabeletter. Han sa tvert nei fordi jeg tidligere har brukt amfetamin. Jeg har kommet i arbeid, og jobber skift. har sluttet å ruse meg. men jeg sliter sykt med å få sove, Jeg har fått imovane med moren min noen få ganger å d hjelper vanvittig bra. Kan en lege bare si nei uten å prøve å hjelpe meg? Kan man evt bytte lege å prøve på nytt?

Mann, 27 år fra Rogaland
Ja, det kan legen gjøre. Det er opp til legen å vurdere hva slags medisiner og annen hjelp du har behov for. Det som er grunnen til at han sa tvert nei, er nok at legen er bekymret for at bruk av Imovane skal føre til økt risiko for tilbakefall på andre rusmidler. Det du kan gjøre er å spørre legen om det finnes andre, mindre avhengighetsskapende medikamenter som kan hjelpe deg å sove. Det kan f.eks. være Vallergan eller Atarax (begge er antihistaminer).
Bytte fastlege?
Ja, du kan bytte fastlege. Det er ikke sikkert at dette er noen god løsning, men siden du spør må vi nesten svare deg. Hvordan du går fram for å gjøre dette, kan du lese om her (helfo.no), og her (nav.no). Hvis du ikke har anledning til å bytte fastlege på internett, så ring Fastlegetelefonen på 810 59 500.