Amfetamin og metamfetamin

amfetamin litenHva er forskjellen på amfetamin og metamfetamin? Er det forskjell på hvor fort man blir avhengig. Har ruset meg i flere år, men ikke på dette. Vurderer å prøve en av de, men vet ikke hvem som er «best» når det gjelder å holde seg på beina.

Kvinne, 19 år fra Oslo
Det finnes flere hundre amfetaminforbindelser og amfetaminliknende stoffer. Metamfetamin er kjemisk nært beslektet med amfetamin, og virkningene av amfetamin og metamfetamin er svært like.
Etter inntak kan imidlertid metamfetamin gå noe raskere over til sentralnervesystemet enn amfetamin fordi det er mer fettløselig. Av denne grunn fremstår metamfetamin som noe mer potent enn amfetamin; det innebærer at en trenger lavere dose for å oppnå tilsvarende effekt. I tillegg vet man at noe av metamfetaminet som inntas, vil omdannes i kroppen til amfetamin, slik at inntak av metamfetamin vil kunne gi en litt forlenget rus sammenliknet med amfetamin.
Det er trolig liten forskjell på hvor fort man blir avhengig, ev. blir man noe raskere avhengig av metamfetamin. En betydelig andel av den amfetaminen som selges i Oslo er metamfetamin. Brukere er ofte ikke klar over om det er det ene eller det andre. Det er nok også liten forskjell på hva som er «best når det gjelder å holde seg på beina.»