Når kan jeg kjøre bil

Jeg begynte å drikke klokken 16.00 og sluttet klokken 01.00 på natten. Jeg har drukket 2 halve liter øl og 8 glass vin. Når kan jeg kjøre bil?

Kvinne, 54 år fra Oslo
Hvor lang tid kroppen din bruker på å bryte ned alkohol er avhengig av flere faktorer, blant annet din vekt/muskelmasse, hvor fort du drakk, om du spiste godt i forkant og om du var uthvilt. Denne artikkelen på vår hjemmeisde forklarer hvordan du kan regne ut din promille, og lenker også til flere promillekalkulatorer som gjør jobben for deg, men hvis du vil være helt sikker på om du er kjørbar før du setter deg bak rattet, er kanskje et pålitelig alkometer det beste.