Hvor lenge må jeg vente med å bli gravid?

cannabisHei! Jeg har røyka hasj før jeg har lagt meg omtrent hver kveld i en god periode men holder på å slutte nå siden jeg å samboeren min planlegger barn. Hvor lenge burde jeg vente før vi begynner å prøve?

Kvinne, 24 år fra Sør-Trøndelag
Inntak av cannabis forstyrrer hormonbalansen hos både menn og kvinner, og det finnes forskning som antyder at begge kjønn blir mindre fertile. Menn kan få lavere nivåer av testosteron, noe som kan ha en negativ innvirkning på produksjonen av spermier. Forskere er imidlertid uenige om hvor stor denne effekten er. Den kan imidlertid ha en innvirkning, spesielt på menn som har dårlig sædkvalitet i utgangspunktet.
Bruk av cannabis under svangerskapet kan føre til lavere fødselsvekt, for tidlig fødsel, misdannelser og mental dysfunksjon.
Om du ønsker mer informasjon om dette emnet så har Borgestadklinikken rusproblematikk i forhold til gravide og familier med små barn som nasjonalt spisskompetanse-område.De vil sannsynligvi kunne gi mer informasjon om hvorvidt thc som er lagret i kroppen vil kunne ha en påvirkning.