Amfetamin i pilleform og neseblod

amfetaminHei. Jeg har en venn som har drevet litt med amf i pille form. I det siste har han begynt å blø kraftig neseblod hverdag, har dette noe med saken å gjøre? Hilsen bekymret kompis.

Mann, 17 år fra Akershus
Vanligvis vil neseblod som følge av amfetaminbruk være foråsaket av at man sniffer stoffet og derfor irriterer slimhinnene i nesen. Men om amfetaminen ble tatt oralt i pilleform, vil dette ikke være en årsak til at vennen din blør neseblod. Amfetamin kan gi høyt blodtrykk, og om man har irriterte neseslimhinner fra før av, kan dette gjøre at man lettere blør neseblod. Om han blør kraftig neseblod hver dag, ville vi anbefalt han å ta en tur til legen for å sjekke dette.