Ruskontrakt

Hei, Startet på ruskontrakt for ca. En måned siden pga. Cannabis bruk. Første urinprøve hos legen viste inntak av kokain noe jeg aldri rørt! Jeg var ute på byen lørdag og tok urinprøve på mandag. Er nå redd for at jeg har fått i meg noe jeg ikke selv har inntatt og dermed brudd på ruskontrakten. Jeg ønsker å gå til politiet å fortelle hva som har skjedd før de kontakter meg, men etter tidligere erfaring gir de ganske «blaffen»! Spørsmålet mitt er hva resulterer dette bruddet i og hva burde jeg gjøre?

Mann, 21 år fra Akershus
Du skriver ikke noe om hva ruskontrakten din sier om eventuellt brudd på avtalen. Det blir derfor vanskelig for oss å si noe om hva kontraktbruddet ditt kan resultere i. Du skriver heller ikke hva slagst type test som benyttes, om det er hurtigtest eller om prøvene blir sendt inn til analyse. Hurtigtester kan av og til gi falske positive resultater, og de kan derfor ikke benyttes som eneste metode hvis et positivt testsvar kan danne grunnlag for sanksjoner som for eksempel tap av skoleplass, arbeid eller foreldrerettigheter. Du kan lese mer om bruk av hurtigtester i denne artikkelen fra Tidsskrift for den Norske Legeforening.
Vi kan ikke fortelle deg hva du burde gjøre nå, men hvis du er redd for å ha fått i deg kokain uten å vite det da du var ute på lørdag, kan vi trøste deg med at det antakelig ikke vil vises i prøve tatt på mandag. Vi anbefaler deg også å være nøye med hva du får i deg, det vil si ikke ta i mot hverken drikke eller røyk hvis du ikke er helt sikker på hva det inneholder.