hva gjør man ..

rustlf-logo 75x67  Når en voksen mann i huset har vært avhengig av narkotika. så «visselig» vært nykter i noen år og så viser det seg at vedkommende har brukt amfetamin ! nylig ! .. han sier han ikke trenger hjelp og ikke er avhengig. Kan det være mulig da..

Kvinne, 45 år fra Rogaland
Det er litt vanskelig å forstå spørsmålet ditt, men vi forstår det dithen at du er usikker på om det er mulig å ha et engangsinntak av amfetamin uten å være avhengig og trenge hjelp. Vi kan ikke svare noe sikkert på om det er riktig eller ei. Noen mennesker som tidligere har vært avhengig av narkotika kan ha et engangsinntak uten å bli avhengig igjen. Hvis du er usikker på om han har narkotikaproblemer og/eller om han snakker sant må du kanskje ta tak i det. Vi vet ikke hvilke konsekvenser en eventuell narkotikaavhengighet har for ham eller deg, men det kan jo være en god start å begynne å snakke med han om hva som bekymrer deg. Opplever du han annerledes? Hvorfor tror du han lyver? Hva skal han gjøre for at du skal føle deg sikker på at han ikke bruker narkotika? Hva bekymrer deg mest hvis han bruker amfetamin? Tenk over hva som gjør deg usikker og bekymret før du snakker med han og lytt nøye til det han svarer. Føler du deg fortsatt usikker når dere har snakket sammen så ta det på alvor. Vi kjenner ikke situasjonen din, men lege eller familiekontor kan ofte rådgi i slike situasjoner. Du er også velkommen til å ringe oss på 08588 RUStelefonen. Vi er åpne mellom 11 og 19 hver dag hele uken, og langåpent til kl. 21 på onsdag.