Jeg låg på badegulvet, men våknet når jeg ble strøket på.

vinflaske og -glassHvordan kunne jeg våkne så fort når jeg samtidig hadde blackout og tåkete syn som jeg husker fra bruddstykker? Kunne jeg ha nedsatt bevissthet selvom jeg våknet bare noen strøyk meg?

Kvinne, 28 år fra Rogaland
Vi er litt usikre på hva du spør om. Om vi forstår deg riktig, lurer du på hvorfor du kunne våkne av lett berøring når du hadde det du selv betegner som blackout. Vi regner med at du snakker om alkohol.  Det som skjer ved blackout (som kan skje ved promille på 1 og oppover) er at overføringen fra korttidsminnet/arbeidsminnet til langtidsminnet svekkes. Dettte fører til at man ikke husker noe fra hendelsen senere, men der og da er ved bevissthet. Det er heller ikke uvanlig å gå inn og ut av en slik tilstand, slik at man husker bruddstykker av kvelden. Det kan være det som hendte deg.