Statistikk over rusmisbruk

Hei. Lurte på om det er ført statistikk i det siste på kjønn og alder ang rusmisbruk. Om hvordan gutter og jenter ligger an og hvilken aldersgruppe som det er mest av.

Kvinne, 30 år fra Østfold
Ja, det er noe statistikk på dette. Men, av flere grunner er det vanskelig å føre statistikk og det er nok en del mørketall. Det er heller ikke så lett å vite hvem som skal ha med i statistikken, altså: hva legger vi i begrepet ‘rusmisbruk’? Og skal det også gjelde alkoholmisbruk?
Vi er litt usikre på hva du mener med «hvilken aldersgruppe som det er mest av.» Det er omtrent like mange gutter som jenter som bruker alkohol. Gutter bruker oftere og mer narkotika. Vi anbefaler deg å ta en titt på denne siden. Det er SIRUS sin side for rusmiddelstatistikk.