Kan jeg gi blod?

Hei. jeg har et spørsmål jeg ikke fant svar på. kan jeg gi blod selv om jeg da røyker cannabis et par ganger i uken. Eller har ikke dette noe og si?

Mann, 18 år fra Buskerud
Norge har mange retningslinjer på hvem som kan gi blod og ikke. Enkelte av reglene handler om rusmidler. Vi har kontaktet blodbanken i Oslo., som kunne fortelle oss at  det er ett års karantene etter enkeltbruk/sporadisk bruk av cannabis. Det vil si at du må vente ett år etter at du har sluttet å røyke cannabis. Du sier at du røyker et par ganger i uken. Det er noe som anses som mer enn sporadisk/enkelt bruk. Derfor vil du også trenge en vurdering av lege hos blodbanken, selv etter ett års karantene.
Her kan du se skjemaet blodgivere må fylle ut før de blir tatt inn til samtale og vurdert som aktuell blodgiver. Som du ser, er et av spørsmålene om du har i løpet av de siste 12 månedene inntatt noen form for narkotiske stoffer. Inntak av rusmidler gjennom sprøyter eller sniffing utelukker deg som blodgiver på livstid.  Du kan lese mer om å gi blod på giblod.no.