Xanax – når blir det overdose?

Svelget 50 mg xanax. Så injiseres jeg 700 Mg xanax. Og klarer ikke å slutte å ta. Vil bare bort fra ting som er i hode mitt. Når blir det overdose?

Kvinne, 35 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Det du kaller Xanax selges som Xanor i Norge.  Xanor/Xanax er avhengighetsskapende og har en rekke bivirkninger. Blant de psykisk bivirkningene kan det det oppstå hypomani (store humørsvigninger), aggressivitet, fiendtlighet, unormal tankegang, psykomotorisk hyperaktivitet.
Når du skriver at du vil ta bort ting som er i hodet ditt er det derfor grunn til å tro at problemet ikke blir bedre når du bruker så mye Xanor/Xanax, selv om det kanskje kan føles slik der og da.
Det er vanskelig å svare på akkurat når du vil havne i overdose. En lege vil vanligvis skrive ut rundt under 10 mg i døgnet på resept. Du har tatt over 70 ganger så mye. Selv om Xanor tatt alene har ganske lav overdosefare, vil den øke betraktelig når du inntar så store mengder. Sjansen for å havne i overdose øker også når du injiserer istedenfor å svelge pillene.
Når en havner i overdose er det virkestoffet alprazolam som blir til gift i kroppen. Reaksjonen er typisk at du vil få problemer med å puste eller stoppe å puste fullstendig. Overdosefaren er individuell og avhenger av toleransen kroppen din har til alprazolam, vekten din og helsen forøvrig.
Det er enda større sannsynlighet for å havne i overdose dersom Xanor brukes i kombinasjon med andre beroligende midler – rusmidler som påvirker sentralnervesystemet – som f.eks alkohol eller opiater.
Har du spørsmål om forgiftninger ved medikamenter, snakk med Giftinformasjonen på 22 59 13 00 (døgnåpen).
Les mer: