CDT prøver

Hei.
Jeg går til behandling hos DPS. Det går ganske så bra, og jeg har fått ned forbruket mitt betraktelig. Har tatt 3 CDT prøver, og de har vært på 2, 5 – 2,8 – og så den siste 3, 5.
Den siste skjønner jeg lite av, for til tross for en ferietur, som innebar endel drikking, så var den 4 uker før prøven, og inntaket i mellomtiden har vært ganske moderat. (ps.. jeg bruker kun alkohol som rusmiddel) Hvor sikre er disse prøvene, og kan førerkortet mitt være i fare? SOm sagt, jeg hadde et ganske så moderat forbruk i måneden før denne prøven, og jeg fatter rett og slett ikke hvorfro den ble sånn. (jeg registrerer eget forbruk )
Håper på raskt svar, da dette gjør meg litt nervøs.

Mann, 45 år fra Hedmark
CDT-prøver måler langvarig høyt alkoholinntak.  Prøvene kan påvise inntak av mer enn 50-70 g alkohol per dag over flere uker, og kan påvise alkoholinntak opptil 4 uker etter siste inntak. Vanligvis er referansepunktet for CDT-prøver mer enn 1,7.
Prøvene sier å ha en 80 -90 % sikkerhet. Vi har ikke en forklaring på hvorfor du har fått høyere verdier enn du forventet, men det kan jo være at de er falske positive. Om du mener prøvene er feil, anbefaler vi å be om en ny prøvetaking.
Om førerkortet ditt er i fare, kan ikke vi svare på. Det kommer an på hva slags avtale du har med DPS. Helsepersonell har meldeplikt til fylkeslegen om de vurderer pasientens rusbruk som en risiko i trafikken. Denne meldeplikten er pålagt, men når meldeplikt er nødvendig, er en vurderingsak og vil variere. Om ditt DPS/ din lege/behandler vurderer din drikking som uforenelig med det å manøvrere en bil, kan du risikere å bli fratatt førerkortet. Du kan lese mer om rusmidler og trafikk her.