Redd for at jeg tok for mye Vallergan

Hei, jeg sliter med sterk angst.. I tillegg til depresjoner og klarer ikke sovne. Vil egentlig si at jeg har sykt dødsangst. Våkner midt på natten med at jeg tror jeg ikke får puste osv. Har en del erfaring med tabletter som sobril. Har nettopp begynt med sarotex 10mg, det står 1 tablett før sengetid. Men, dette har ingen virkning på meg. Jeg tar alltid 20mg så virker de mot angsten, også blir jeg smålig trøtt av de. Jeg vil bare vite om dette er farlig?
I tillegg vil jeg gjerne spørre om, jeg har en eske med Vallergan, tok 2 av disse NÅ, jeg er redd for at jeg tok en for mye.. Altså står 1 tablett på resepten.. Så jeg håper egentlig at det ikke er noe farlig.
Håper på svar
Mvh, gutt 20

Mann, 20 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Sarotex skal doseres individuelt, det vil si at dose skal avtales og justeres med foreskrivende lege. Du skriver at du tar 20 mg isteden for 10. Dette er i seg selv en relativt liten dose, men vi anbefaler deg likevel å snakke med legen din om dette.
Vallergan er et antihistamin med sedativ effekt. Hvor stor dose man trenger for å bli trett varierer, og det er ikke uvanlig å ta to tabletter, særlig ikke hvis man har brukt Vallergan over tid. Med andre ord, 2 Vallergan er ikke farlig, men du kan bli nokså døsig og sløv. Og du bør unngå enhver bruk av alkohol når du tar Vallergan.