Nedtrapping Sobril

Hei jeg har et spørsmål ang bruk av Sobril.. Jeg har brukt Sobril i ca 2 år sammenhengende inntil 20 mg per dag,, jeg lurer på hvordan jeg best kan trappe dette forbruket ned ?da jeg føler jeg får abstinens når jeg bare kutter en bitteliten bit av tabletten .Håper på snarlig svar

Kvinne, 43 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Det er viktig at du ikke bråslutter, noe du selv har merket. Og det er egentlig best å sette opp en plan i samråd med legen som foreskriver Sobril. Når du skal trappe ned/avslutte en slik behandling, bør nok noe abstinenser/ettervirkninger påregnes. Hvor sterke reaksjoner du får, kommer an på hvor fort du trapper ned. Et eksempel: Hvis du bruker en måned på å trappe ned (5 mg i uka), vil du få mindre abstinenser enn om du gjør det på to uker. Med tanke på at du har brukt dette i to år, vil vi tanke at det er fornuftig å bruke omtrent en måneds tid på å komme ned til null. Som sagt, det beste er å sette opp en plan med legen din, da vil du også kunne få oppfølging underveis, noe som vil kunne gjøre hele prosessen letter for deg. Anbefaler deg artikkelen «Nedtrapping av benzodiazepiner» (Norsk helseinformatikk).