Skriver legen ned alt?

Vært hos legen pga ekstreme påkjenninger (sykdom og dødsfall) og nevnte i forbifarten at jeg av og til inntok 2-3 glass vin som medisin. Ikke avhengighet, men ønsker ikke å gjøre dette videre. Skriver legen ned alt? Føler jeg da blir stemplet

Kvinne, 48 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Legen fører journal. En journal skal inneholde relevante opplysninger. Det vil si opplysninger om diagnose, sykdomsforløp, behandling, informasjon som er gitt, og andre forhold som kan være av betydning for den aktuelle behandlingen, eller for en eventuell senere behandling. Hvis legen mener din bruk av alkohol er en relevant opplysning vil h*n ta det med, ellers ikke.
Hvis du lurer på hva som står i din journal, kan du be legen om få se på den. Hvis du opplever å ikke blir hørt, eller har spørsmål om dine rettigheter som pasient, anbefaler vi deg Pasientforeningen eller Pasient- og brukerombudet i ditt distrikt.
Husk at legen har taushetsplikt om det som står i din journal. Her er noen relevante artikler: