Nedtrapping av alkohol

Hei. Jeg drikker regelmessig for mye vin hver kveld, noe som har pågått de siste tre årene. Jeg opplever symptomer som svette og kramper i bena på dagtid, men fungerer ellers godt i fullt arbeid. Jeg trenger råd for hvordan jeg best kan kutte ned på vininntaket og hvilke vitamin tilskudd jeg kanskje bør ta. Jeg er svært motivert og ønsker ikke på nåværende tidspunkt å ta dette opp med fastlege. Takk for svar.

Kvinne, 41 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Takk for ditt innlegg og en veldig klar bestilling! Det å begrense inntaket er ikke alltid så lett, men det er en god del ting man kan gjøre selv – det meste av dette handler om bevisstgjøring og forberedelse.
Kutte ned på inntaket – tips og råd
Det finnes ingen trylleformularer for å begrense drikkingen, men her kommer noen råd:
1. Planlegg før du skal drikke. Tenk gjennom hvor mye du vil drikke. Vi mener da helt konkret. 2 glass? 3 glass?  (Planlegg gjerne i mengde/desiliter fordi «et glass» kan jo bety ganske mye forskjellig.) Planlegg dette helt konkret og forsøk å hold deg til det. Du sier jo at dette er vanskelig, kanskje du skal si det til noen som er der, så de kan hjelpe deg?
2. Gå inn for lavest mulig alkoholprosent.
3. Når du drikker, ta et glass vann eller en kopp kaffe/te mellom hver enhet alkohol (urtete er fint på kvelden med tanke på søvn).
4. Spis godt før du begynner å drikke, og spis i løpet av kvelden, også før du legger deg.
5. Vær oppmerksom! Tenk gjennom og kjenn etter hva som er fordelene med å drikke mindre de gangene du eventuelt får til det.
6. Tenk gjennom hvilke situasjoner som gjør at du drikker for mye: er det spesielle steder? Er det sammen med spesielle folk? Er det på spesielle dager? Når du er godt humør? Når du er dårlig humør? Når du er lei deg? Når du er glad?
7. Be om hjelp fra noen du stoler på! Hvis du ikke drikker alene, snakke med en av de du er sammen med, og be om hjelp til å overholde den mengden du har planer om å innta. Jamfør punkt 1. Du kan feks si «i dag skal jeg ikke drikke mer enn 0,4 liter vin, kan du hjelpe meg med å passe på det?»
Andre tips:
• Stiftelsen Bergensklinikkene har en egen internettside for tester og selvhjelpsprogrammer. Bruken av testene og selvhjelpsprogrammene skjer helt anonymt på internett. Selvhjelpsprogrammene er beregnet for personer med milde til moderate alkoholproblemer. Du finner testene her, og selvhjelpsprogrammene her.
• Det går an å øve seg på å bruke alkohol slik du selv egentlig ønsker, nemlig å oppnå den gode følelsen når du drikker, og ikke drikke mer eller oftere enn du selv ønsker. Det kan hende du kan ha nytte av å kikke litt på en bok vi kjenner til. Den heter Alkohol og livsstil -Strategier for moderasjon, og er skrevet av en psykolog som heter Fanny Duckert. Biblioteket til SIRUS har sannsynligvis den, om du vil låne den. De sender også bøker i posten.
Vitamintilskudd
Vi gjør oppmerksom på at vi ikke er helsepersonell. Våre råd i forbindelse med vitaminer o.l. er basert på erfaring og generell kunnskap om bruk av rusmidler, og rådene må sees på som veiledende og generelle.  Vitaminbalansen din kan du enkelt sjekke hos legen. Du trenger ikke si noe om alkoholbruk for å gjøre dette.
• Ved  bruk av store mengder alkohol, kan det oppstå mangel på B-vitaminer, spesielt vitamin B12 . Det kan også være greit med en generell helsesjekk for å måle blodtrykk, leververdier og nyrer. B-vitaminer får du enten resept på av legen, eller du kjøper det på apoteket uten resept.
• Mangel på kalsium og magnesium kan føre til kramper. Hvorvidt tilførsel av kalsium og magnesium hjelper, er omdiskutert i forskningen, men det skader neppe å prøve.
• Å holde væskeinntaket tilstrekkelig kan være gunstig for å forebygge kramper.
• Vær fysisk aktiv og tøy godt ut.
• Massasje kan være veldig nyttig, gjerne med aromaolje. Hvis du har en partner, kan jo h*n hjelpe deg med dette.
Håper du får til å moderere inntaket slik at du får flest mulig gode opplevelser med vin.