Sobril avhengighet

Eg har hatt ein skikkelig smell med tilbakefall på angsten endte med legevakt på døre og fullstendig dødsranet. Sliter med generalisere angst og panikk angst. Har no gått på sobril 20-30 mg dagen tek kanskje 10 mg på dagen om eg er dårlig men kveldene har eg tatt 1,5 av 15 mg. føles som ein pust i bakken. Men eg er livredd for å bli avhengi eg føler eg er da no. So er eg kjempe redd for å slutte med dei ang abstinenser. Tenkte å slutte på søndag da vil sei eg har gått på dei då i 2 uker. Korleis blir da for meg då? Kan eg kutte dei ut tvert? Eller er da farlig? Er livredd for å bli avhengi og få store problemer med dette. Ska begynne i behandling igjen hos psykolog no

Kvinne, 32 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Viser til tidligere chatter der vi oppfordret deg til å ta kontakt med legen din før du endrer dose. Kort oppsummert vil du ikke ha rukket å bli avhengig etter to uker, men det kan være at du får noe ubehag når du slutter. Imidlertid er dette ubehaget mildt og forbigående. Det kan også være at du ikke merker noe ubehag. Om du fortsetter å ta Sobril over tid, risikerer du å bli avhengig. Sobril anbefales å brukes kun over kortere perioder.