Stemmeproblemer ved amfetaminbruk

Kan man miste stemmen av å ta amfetamin noen ganger…har ikke vondt eller noe i halsen,men har mistet stemmen ca.4 timer etter at jeg tok amfetamin..klarer å viske litt…

Mann, 39 år fra Hedmark
RUStelefonen svarer:
Det er ikke en vanlig konsekvens av amfetaminbruk. Det kan være at stemmebåndet ditt/halsen har blitt irritert om du har tatt ameftaminen oralt eller gjennom nesen. Det kan også tenkes at det er en psykisk reaksjon/forestilling som følge av amfetaminets virkning. Eller kanskje ble  du veldig energisk under rusen og pratet såpass mye/brukte stemmen feil slik at stemmebåndet ditt har blitt slitent. Eller røyket du veldig mye sigaretter under rusen?
Dette er forøvrig bare antagelser, vi kan ikke vite årsaken. Om det fortsetter og du ikke blir frisk i stemmen din, bør du oppsøke lege/øre-nese-hals-spesialist.