Tramadol og abstinenser

Hei
For cirka en måned siden klarte jeg å knekke albuen min, jeg fikk utskrevet tramadol activis (50mg) og fikk beskjed at jeg kunne ta opptil 6 stykker daglig. Har holdt meg til å ta 2 før jeg legger meg og kanskje en eller to ganger i uken har jeg tatt ved behov ekstra (1-2stk). Er nå på tur med endel venner og sluttet brått på disse på onsdag som var. Er det vanlig å få abstinenser av disse ved så kort bruk?. Har problemer med å få sove, er svimmel, kaldsvetter, kvalme, oppkast ol.

Mann, 23 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Det virker som du opplever abstinensreaksjoner, ja, og det er ikke uvanlig etter bruk av opioider (tramadol er et syntetisk opioid). Du har,  såvidt vi forstår, brukt disse medikamentene daglig i ca. en måned, hvilket er nok tid til å utvikle (lettere) abstinenssymptomer. Du vil raskt bli bedre. Abstinenssymptomene du opplever er ikke farlige, men kan være ubehagelige. Det hender at foreskrivende leger til en viss grad underkommuniserer eller ikke er oppmerksomme på at abstinenser kan forekomme temmelig raskt ved bruk av opioider.
Har du fortsatt smerter, kan du vurdere å byte til et annet preparat (uten opioider). Alternativet er å redusere inntaket, f.eks. at du tar kun én pille i stedet for to. Dette kan du gjøre annenhver dag. Da vil du få en lettere overgang. Hvis du allerede har vært en god del dager uten tramadol, kan det kanskje være like greit å «bare holde ut» til du blir bedre. I så tilfelle er det kanskje lurt å gi deg selv litt tid uten så mye på agendaen, eller ev. sykemelde deg en ukes tid til du blir bedre.