Halveringstid Sobril

Hei. Sobril har halveringstid på 10-15 timer hvis jeg tar en tablett på 10 mg. Regner man halveringstid på samme måte hvis jeg tar 3 stk Sobril 10mg på en gang? Jeg forstår ikke helt hvordan det fungerer hvis man dobler eller tredobler dosen. På forhånd takk.

Mann, 45 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
Det er et interessant spørsmål, og et vanskelig et. Først er det greit å spesifisere hva som menes med halveringstid:
Halveringstiden er den tiden det tar før konsentrasjonen av legemidlet i blodplasma synker til det halve. Jo kortere halveringstid, jo raskere skilles legemidlet ut av kroppen. Hvis f.eks. halveringstiden til et medikament er 10 timer, så er konsentrasjonen av medisinen i blodet halvert etter 10 timer. Og 10 timer etter dette er konsentrasjonen halvert igjen osv. I praksis så er medisinen ute av kroppen etter 5 x halveringstiden. (Kilde: Norsk elektronisk legehåndbok).
Tidskrift for den norske legeforeningen skriver «Etter at absorpsjonen og distribusjonen av et legemiddel er avsluttet og det utelukkende skjer en eliminasjon, er halveringstiden for de aller fleste legemidler konstant og uavhengig av konsentrasjonen av det aktuelle legemidlet i plasma.»
Det er fort gjort å bli litt forvirret av dette «legespråket». Men for å si det enkelt så vil halveringstiden være like lang uansett mengde inntatt. Dette forutsett at du ikke har nådd et metningspunkt. For stoffer som har et metningspunkt («metningskinetikk»), vil halveringstiden påvirkes og bli mer komplisert å utregne.
Det som vil være forskjellen ved enkle og større doser er at konsentrasjonen av virkestoffet vil være større ved halveringstid, og at det derfor vil være høyere konsentrasjon av stoffet i lengre tid. Tar du for eksempel 1 stk Sobril (på 10 mg), vil konsentrasjonen være lavere ved halveringstid enn om du tar 3 stk Sobril (30 mg).
Det som er viktig å huske på, er at halveringstiden altså ikke sier så mye om effekten av medikamentet. Her har mengde mer å si. Tar du tredobbel dose Sobril, vil effekten vare lengre enn om du tar en enkeltdose. Det vil for eksempel ha betydning for kjørbarheten din. Antall timer før konsentrasjonen av Oxazepam er under straffbarhetsgrensen 0,2 er 5-12 timer ved 10 mg, og 10-35 timer ved 20 mg.
Håper dette svaret gjorde deg litt klokere på det du lurte på.