Alkohol som 13 åring

Hei. Bare lurte på om det er farlig å drikke litt alkohol når man er 13? Prøvde bare. Men lurer om det er farlig uansett?

Kvinne, 13 år fra Finmark
RUStelefonen svarer:
Hvor farlig det er å drikke alkohol kommer veldig an på hvor mye man drikker, og hvor høy alkoholprosent som er i drikken.Slik du beskriver din drikking er det nok ingen grunn til å tro at det var farlig. Men som 13-åring er du fremdeles i utvikling, og er utsatt for kortsiktige og langsiktige skadevirkninger av alkoholbruk. Dette kan være farlig både for helsa, men også fordi du kan bli beruset og gjøre ting du angrer på. Så vi anbefaler at du venter med å drikke alkohol så lenge du kan.