Alkoholfritt øl

Hei. Min svenske svigerfar på 79 år, har vært av og på alkoholiker i hele sitt voksne liv, men for ca 10 år siden, tok både han og vi i familien grep, og han fikk hjelp, og fikk flytende antabus en periode. Han har vært edru siden det, men på en familiemiddag nå i helgen, drakk han svensk alkoholfritt øl (0,5,%). jeg reagerte på dette, er det greit at tørrlagte alkoholikere drikker alkoholfritt øl? [innlegget er redigert for å ivareta anonymitet, red.]

Mann, 43 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det finnes ingen klare fasitsvar på hvorvidt det er greit eller ikke at tørrlagte alkoholikere drikker (tilnærmet) alkoholfritt øl. Folk er forskjellige på dette området. Først og fremst er dette en vurdering vedkommende selv er nødt til å ta. Hvis han selv opplever at dette går fint, og at han klarer å opprettholde kontrollen selv om han smaker øl, tenker vi at dette bør gå greit. Det er tross alt bedre at han drikker (tilnærmet) alkoholfritt, enn at han drikker øl med alkohol.