Lappen og røyking

Heisann, jeg har aldri hatt lappen, men har lyst å ta den nå. Jeg har blitt tatt for røyking og små mengder besittelse fem ganger tidligere. Den siste gangen er nå 1.5år siden. Jeg er nå 100% edru og har ingen THC i blodet eller kroppen. Mitt spørsmål dreier seg om hvordan jeg skal gå fram på best mulig måte for ikke å få avslag når jeg skal søke om lappen. Skal jeg melde meg på urinprøve hos fastlegen min også gå til politiet eller omvendt. Min store frykt er å ha unnagjort alt hos kjøreskolen men står der uten å få ta oppkjøring pågrunn av disse tidligere tilfellene av røyking.
Mann, 20 år fra

RUStelefonen svarer:
Reglene for å få utsettelse (sperrefrist) for førerkort står i vegtrafikkloven § 24 a. Kort fortalt må et lovbrudd ha sammenheng med kjøring av bil eller moped eller annet kjøretøy for at det skal kunne føre til at man får utsettelse for førerkortet.Vi vet ikke om det har vært i sammenheng med kjøring du har blitt tatt for røyking og besitelse tidligere. Men, uansett har politiet registrert deg flere ganger og  i følge de nye førerkortforskriftene er du avhengig av å få en helseattest fra fastlegen din:
Helseattest skal fremlegges:
• når politi, helsemyndighet eller vegmyndighet krever det for å kunne vurdere om søker om førerett eller innehaver av førerkort har en sykdom, bruker midler som gir svekket kjøreevne eller har annen helsesvekkelse som medfører at helsekravene ikke er oppfylt
Videre:
«Søkeren er pliktig til å gi legen så fullstendige opplysninger som mulig om sin helsetilstand. Det skal gå fram av egenerklæringen at søkeren ved sin underskrift samtykker i at legen kan innhente nødvendige og relevante helseopplysninger fra spesialist og tidligere fastlege for å sikre en forsvarlig vurdering»
Ettersom du har brukt cannabis, samt blitt tatt for det, kan det være at fastlegen din krever at du viser til rene urinprøver i inntil et halvt år. Det er fastlegen som fyller ut helseattest og vurderer om helsekravet er oppfylt. Deretter vurderer trafikkstasjonen førerretten din, og innvilger/ikke invilger deretter. Når dette er gjort tar du med deg papirene til politiet.
Du kan lese mer om førerkort og de nye helsekravene på Helsedirektoratets sider.
Lykke til!