Ble jeg dopet ned?

Hei, jeg var på en fest på fredag da jeg bare drakk rusbrus og litt tiktak. Jeg fikk en drikke av en fyr og etter det ble jeg helt sløv. Jeg følte jeg mistet alt av motstandsdyktighet. I tillegg var jeg ekstremt håven rundt øynene og fikk utslett i ansiktet dagen etter. Kan dette være fordi det var noe i den drinken jeg fikk?
Kvinne, 17 år fra

RUStelefonen svarer:
Det er ofte vanskelig å si sikkert om man har blitt dopet ned eller ikke – ved mistanke om neddoping bør man alltid ta kontakt med helsepersonell så raskt som mulig, slik at de kan ta nødvendige blod- eller urinprøver, og sjekke for eventuelle øvrige rusmidler enn alkohol. Grunnen til at dette må gjøres raskt, er fordi stoffer som brukes i neddoping ofte har en ganske kort påvisningstid.
Når det er sagt, så vet vi også at slike tilfeller som oftest handler om at man har fått i seg mer alkohol enn man tålte den dagen. Så, for å svare på spørsmålet ditt: ja, det er i prinsippet mulig at du ble dopet ned, men det er også fullt mulig at symptomene du opplevde skyldes alkoholen alene. Og uten konkrete prøveresultater, blir det igrunn bare gjetning hvilken av de to som er riktig dessverre. Uansett bør du være forsiktig med hva og hvor mye alkohol du drikker i fremtiden, og aldri ta imot drikke fra personer du ikke kjenner godt fra før.