Kompisen min har blitt rusfri

Hei.
Har en kompis som røykte heroin i nesten 5 år, og han har nå etter 9 mnd behandling endelig blitt rusfri 😀
Vi er en del sammen for tiden, og han vet jeg har nulltoleranse når det gjelder rus.
Når vi er med hverandre, så har han ofte lyst på en øl eller to, og jeg vet alkohol blir regnet som er rusmiddel.
Burde jeg være redd for at han får tilbakefall pga lysten på en øl eller to? Bruker han det som sin «nye rus»?
Hilsen
Bekymret kompis

Mann, 26 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Vi kan ikke gi deg noe sikkert svar på om kompisen din bruker alkohol som sin «nye rus», men vi tenker at det at han er mye sammen med deg som er rusfri er til hjelp for han nå i en periode da han kanskje er sårbar.
På hjemmesidene våre skriver vi følgende om alkohol og tilbakefall på opioider:
«Vær oppmerksom på at når det gjelder bruk av alkohol er det veldig ofte en stor risikofaktor for å sprekke, og dermed risikere tilbakefall, på opioider. Dersom du skal drikke alkohol etter at du har sluttet med opioider, bør du derfor være veldig sikker på at du befinner deg i en situasjon der opioider ikke er tilgjengelig og at du er sammen med mennesker som ikke bruker opioider.»