Blodgiver

Hei 🙂
Jeg skal bli blodgiver.
Jeg hadde oralsex med en gutt for ca 3 mnd siden. Han fikk ikke utlĂžsning. MĂ„ jeg vente i 6 mnd med Ă„ gi blod?
Jeg tok ca 3 trekker med hasj for ca 8mnd siden. (Trodde det var vanlig rullings med tobakk) MĂ„ jeg vente i 12 mnd med Ă„ gi blod?
Kvinne, 30 Ă„r fra SĂžr-TrĂžndelag

RUStelefonen svarer:
Under Veileder for transfusjonstjeneste i Norge stÄr det som fÞlger under punkt 5.4.4:
Risikosituasjoner for smitte som gir tidsbegrenset utelukkelse fra blodgivning. Tidsbegrenset utelukkelse angitt nedenfor er minimumsgrenser. Lengre tids utelukkelse, eventuelt permanent utelukkelse, vurderes individuelt.
* Personer som har eller har hatt ny seksualpartner, eller tilfeldig seksuell kontakt: Minimum 6 mÄneders karantene etter fÞrste seksuelle kontakt. Spesielle regler gjelder dersom ny eller tilfeldig seksualpartner er fra andre land. Se punkt 5.4.8 Opphold utenom Norge
* Personer som har hatt sporadisk/engangsbruk av narkotiske midler som ikke injiseres, Ett Ă„rs karantene.
For mer informasjon kan du gÄ inn her pÄ Veileder for transfusjonstjeneste i Norge.
Var du fornĂžyd med svaret? Gi oss tilbakemelding her!
Send inn spÞrsmÄl
Personlig kodeord Finn tilbake til ditt spÞrsmÄl ved Ä lage et kodeord du senere kan sÞke med. Du fÄr svar sÄ fort som mulig, innen en uke.
NB! RUSinfo er en anonym tjeneste. UnngĂ„ Ă„ oppgi personopplysninger i ditt kodeord.
Send inn spÞrsmÄl
fant du ikke det du lette etter?
NB! RUSinfo er en anonym tjeneste. UnngÄ Ä oppgi personopplysninger i ditt kodeord.