Paralgin forte og bilkjøring

Lider av sterke reumatiske smerter. Kan ikke lenger bruke forebyggende medisiner(bivirkn.) Bruker nå Paralgin f. Gjevnlig. Kan jeg søkeom fritak fra 8 timers grense, ettersom de nye reglene nå er blitt innstrammet m. H. T. bilkjøring ved bruk av p. forte.

Mann, 80 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
I helsekravene til førerkort står det som følger om opioider ved kronisk smertebehandling for førerkortgruppe 1
• det er klar medisinsk indikasjon
• det er minst en uke etter siste doseøkning
• det brukes en maksimal døgndose som tilsvarer inntil 300 mg orale morfinekvivalenter
• legemidlene er langtidsvirkende, og
• det har gått 8 timer etter inntak av ekstra dose korttidsvirkende opioid
I følge helsekravene gjelder 8 timers regelen for «inntak av ekstra dose korttidsvirkende opioid» ved kronisk smertebehandling. Hvis du ikke bruker mer enn maksimal dose, og ikke har doseøkning møter du helsekravene til førerkort selv om du tar medisinene som vanlig. Hvis du derimot trenger å trappe opp eller trenger mer smertestillende må du snakke med legen din om du fortsatt møter helsekravene og/eller om du trenger å søke dispensasjon fra Fylkesmannen.
Vanligvis opererer man med en grense på ca 150-180 mg kodein i døgnet for helsekrav til førerkort ved bruk av denne medisinen. 150-180 mg kodein tilsvarer 5-6 Paralgin forte.
Her er lenken til teksten i helsekravene for denne typen behandling. Les den gjerne sammen med din lege også.