Virkningene av Hasj og cannabis når man er ung?

Hei jeg er 16 år å jeg veldig glad i hasj, ikke at jeg er avhengig men liker følelsen man får av å røyke det. Røyker hver fredag og lørdag før jeg skal på en fest, er ikke noe glad i alkohol så holder meg til hasj. Spørsmål er ikke hva som er lovlig og ulovlig, men har begge to store skadebivirkninger spesielt når man er ung, å hva er evt farligst?
Mann, 16 år fra

RUStelefonen svarer:
Cannabis er en samlebetegnelse for hasj, marihuana og cannabisolje. Du kan lese mer om cannabis på vår hjemmeside her. For unge mennesker kan jevnlig cannabisbruk føre til et lavere energinivå, dårligere hukommelse, konsentrasjonsvansker, angst og hos noen psykose. Unge er mest utsatt fordi hjernen ikke er ferdig utviklet ennå, og cannabis forstyrrer hormonbalansen i kroppen. Cannabis er dessuten potensielt vanedannende, akkurat som alkohol.
Selv om du ikke føler deg avhengig nå så har du ingen garanti for ikke å bli det på sikt. Siden cannabis ikke er lovelig så kan kjøp og bruk også føre til konfrontasjon med politiet, eller omgang med uheldige miljøer. Du kan lese mer om straffen ved å bli tatt for å bruke hasj/cannabis her på Ungs hjemmeside. Sammenligner du skadevirkninger av alkohol og cannabis i store mengder, vil alkohol være mest skadelig for organene, mens cannabis skaper mer psyksike skader. Så hva som skader mest avhenger av hva du vektlegger. I denne artikkelen på Forskning.no tar de opp andre skader som kan oppstå som følge av alkohol- og cannabisbruk.