Antidepressiva og alkohol

Jeg fikk nylig en resept på Escitalopram Mylan, hvor jeg skal ta 5mg daglig. Men det jeg lurer på hvordan det er å blande det med alkohol. I vedlegget står det at det ikke bør blandes med alkohol, men han på apoteket sa at det går bra i moderate mengder. Problemet er at jeg har en festival om en månedstid, og jeg er veldig bekymret for det siden jeg reiser med en gjeng hvor det er høyt drikkepress og jeg eier ikke viljestyrke. Å drikke i moderate mengder er noe jeg aldri har lært meg. Så, mitt spørsmål er følgende; hvorfor burde ikke den ikke blandes med alkohol? Er det fare for liv og helse ved å blande dem, eller er det bare at de påvirker hverandre slik at bivirkningene forsterkes?

Kvinne, 19 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Så vidt vi er kjent med, kan man ikke forvente noen betydelige fysiologiske bivirkninger ved kombinasjon av Escitalopram og alkohol, og vi er heller ikke kjent med at en slik kombinasjon vil kunne forsterke eller forstyrre virkningen av de enkelte stoffene. Det er likevel riktig som du sier, at dette er en kombinasjon som generelt frarådes – men hva som er bakgrunnen for dette, er noe uklart for oss. Det kan tenkes at kombinasjonen frarådes ettersom begge stoffene påvirker sentralnervesystemet, noe som i enkelte tilfeller kan gi uforutsigbare resultater – i tillegg til at personer med depressive lidelser generelt oppfordres til å være forsiktige med alkohol, av risiko for å utvikle avhengighet.
Eventuelt kan du vurdere om du skal unngå å bruke medisinen de dagene du er på festival – for å være på den sikre siden. Dette er i så fall noe du bør snakke med legen din om på forhånd. For øvrig er 5 mg en forholdsvis lav dagsdose, noe som også er noe å ta i betraktning her. Men igjen er dette noe som kan være hensiktsmessig å diskutere med din lege.