Forfatter

Hei!
Dette spørsmålet trenges ikke å publiseres, da jeg er redd noen unge kan komme over spørsmålene mine – og da også svarene – og bli inspirert. Noe som IKKE er ønskelig.
Jeg jobber som forfatter, og har i mitt nåværende prosjekt en hovedrolle som sliter med alkoholisme. I forbindelse med prosjektet har jeg sett flere dokumentarer om avhengighet, lest flere bøker, og vært mye innom forskjellige forumer for å lære mer.
Det er allikevel et par spørsmål jeg lurer på, og jeg håper det er greit at jeg henvender meg til dere. Det første spørsmålet jeg har, har jeg fått så mange forskjellige svar på, at jeg har forstått at dette er svært individuelt. Det hadde likevel vært greit med et svar fra noen som har peiling, så kan jeg sammenligne svarene jeg har, og finne fellestrekk.
Første spørsmål:
1. En person som har vært avhengig av alkohol i et par år, han drikker en del sprit hver dag – hvor lang tid vil det ta fra siste drink til de fysiske abstinenser kommer?
2. Hva vil det aller første symptomer stort sett være?
3. På det verste, hvordan vil de fysiske symptomene være?
4. Hvor lenge varer de fysiske symptomene?
Så kommer jeg over til neste del av det jeg lurer på, og det er her jeg ser alvoret med å publisere svaret jeg evt ville fått. Alt etter som hva svaret blir. Det handler om antibac. Dette er noe som jeg finner lite svar på, og jeg er ikke så sterk i kjemifaget, så jeg klarer heller ikke å komme frem til svarene kun ved å lese ingredienslisten på antibacen.
Spørsmålet mitt er:
Kan en person teoretisk sett drikke antibac? Jeg har hørt dette forekommer av og til på en del institusjoner, hvor folk skal ha sprutet flytende hånddesinfeksjon ned i kaffen. Det jeg lurer på er virkningen, om du vil kaste dette opp pga brekningsmiddel eller lignende? Jeg har lite lyst å spørre på et forum, da jeg ikke vil at noen skal få «ideer».
Vil det være realistisk av en person kan skaffe seg flytende antibac, og rett og slett drikke dette for rus? Hva vil i så fall skje?
Dere kan gjerne sende svaret til mailen min, med mindre svaret er at å drikke antibac er veldig giftig.
På forhånd, tusen takk for hjelpen!

Kvinne, 33 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Vi velger å publisere svaret på spørsmålene dine da vi har det som regel. Vi har også anonymisert deg. Her er svar på spørsmålene dine. Noen av dem vil man alltid kunne få litt ulike svar på, men vi har forsøkt å være så korrekte som mulig. Tallene vil dog svinge litt fra kilde til kilde på emnet, og det er individuelle forskjeller. Du kan også vurdere å gå til et åpent AA møte og snakke med de som har direkte erfaring med dette. Da vil du kunne få førstehånds erfaringer.
1. Alkoholabstinenser ved tungt forbruk av sprit kommer etter 4-12 timer, før promillen når null. De verste abstinensene kommer etter 8-12 timer og når en topp etter cirka 72 timer. Abstinensene kan vedvare i 5-10 dager. Typisk er også at abstinensene kommer umiddelbart når personen våkner. Innenfor disse verdiene står du fritt til å bestemme konkrete tall for «ditt» tilfelle. Du kan lese mer om abstinenser på alkohol her.
2.  Det første fysiske symptomet er som regel skjelving, men det første merkbare er nok angst og uro – og ofte hodepine: Når personen merker at kroppen ikke har  tilførsel av mer alkohol kommer en angst som forsterkes hvis det er lenge til man har tilgang på mer, og angst for virkeligheten/ realitetsangst.
3. Alvorlige symptomer på alkoholabstinens er sterk uro, forbigående sansebedrag (alkoholisk hallusinose), uttalt hjertebank og svetting (autonom hyperaktivitet), sterk skjelving, feberstigning, kvalme og oppkast. Pasientens allmenntilstand er klart nedsatt. Dette kalles av og til «predelir». Tilstanden kan kompliseres med alkoholiske kramper eller delirium tremens. Alvorlige avrusningssymptomer forekommer hos ca. 20 prosent av pasientene i kliniske settinger (Kluwer 2009). Under eller etter avrusningen kan man se følgetilstander av alkoholmisbruk som Wernicke-Korsakoffs encefalopati, demens eller ulike nevropatier (nerveskader).
4. De fysiske symptomene kan vare i 3-10 dager. Variabler som påvirker er alder, helse, livsstil, sykdommer og medisinsk tilsyn. Søvnproblemer, cravings og andre psykologiske plager kan vare i over ett år.
Om Antibac
1. Virkningen av antibac er den samme som andre alkoholholdige drikker, men på grunn av isopropanol kan man oppleve kvalme, oppkast, svimmelhet, sjangling, lavt blodtrykk, sløret tale og tretthet. Noen av disse kan være vanskelige å skille fra etanolvirkning. Antibac inneholder også glyserol, som kan gi brekninger og magesmerter.
2. Det er nok mange ungdommer og desperate alkoholikere (feks på institusjon/sykehus) som prøver å drikke antibac. Noen får så kraftige bivirkninger (brekninger/kvalme etc) at de ikke prøver igjen, mens andre faktisk tåler det tilsynelatende fint. Det er nok ikke mange som drikker dette jevnlig over tid, men noen gjør det nok i perioder, særlig i fengsler og på sykehus. Vi har ikke statistikk på akkurat dette, men du får en idè om du leser på ulike brukerforum der unge deler sine erfaringer om antibac.
3. Det er realistisk at en person kan drikke gjentatte ganger på antibac. Personen blir full som om det var vanlig sprit, men utsetter seg også for helsefare og forgiftninger. Den generelle holdningen virker likevel blant folk å være at man skal være bra desperat for å drikke desinfeksjonsmidler.
Til slutt vil vi fraråde alle å drikke antibac og andre typer desinfeksjonsvæsker da det er direkte helsefarlig og ikke ment for konsumering.
Kontakt oss gjerne på chat eller telefon 08588 (11-19) om du lurer på noe. Lykke til med skriveprosjektet ditt!