Straff konsekvenser for bruk av cannabis og hasj

Hei, jeg tror at jeg kommer til å bli tatt fordi flere av mine venner er i fengsel og de ser på deres mobil og meldinger. Der får nok politiet mistanke om at jeg bruker cannabis(ikke selger), og hvis de kontakter meg må nok jeg ta en urinprøve. Den feiler jeg nok på, og jeg lurer først og fremst på hva straffen mest sannsynlig blir, bot eller fengsel? Og kommer politiet og ransaker huset mitt, de har ingen bevis for at jeg besitter narkotika. Når de tar kontakt gjør de det med å komme til huset mitt, skolen min eller i form av et brev? Det kan hende at politiet også får mistanke om at jeg har brukt mdma og kokain, hvertfall molly, men de kan ikke ferske meg på det på urinprøva men heller meldingene.
Hvis jeg isåfall blir tatt for å ha brukt det, pga urinprøva, hva blir isåfall konsekvensene mest sannsynlig senere?
Tusen takk for svar!

Kvinne, 18 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Vi kan nok ikke vite hvordan politiet reagerer på eventuell informasjon at du bruker rusmidler, og hvordan de eventuelt vil ta kontakt. Det vi kan si er at  om du bruker illegale rusmidler, bryter du  legemiddelloven § 24. Straffen for dette er bøter eller fengsel inntil 6 måneder, eller begge deler. Den mest vanlige reaksjonen på bruk vil være et forelegg. Så om politiet får greie på at du har brukt cannabis eller andre illegale rusmidler, enten gjennom bevis, tilståelse eller urinprøve, vil du antageligvis får en bot.
Politiet kan ikke ransake deg eller be deg ta noen prøver uten at de har skjellig grunn til mistanke. Du kan lese om hva det innebærer her.
Både ved bruk og besittelse vil det ilagt ordinært forelegg, og ikke forenklet forelegg. Det betyr at forholdet blir registrert i bøteregisteret, og vil kunne fremgå av en politiattest. Dette kan gjøre at du vil få problemer med for eksempel visum til USA og andre land. Det kan også være at du får problemer med å komme inn i  militæret, og du kan bli utestengt fra noen utdanninger. Du kan lese mer om konsekenver ved å  ha noe på rullebladet på denne siden fra ung.no.