Blande alkohol og kokain

Lurer på hvordan effekt man får hvis man blander alkohol og kokain? Jeg fikk påvist kokain i urinen, men jeg blacket ut og ble ikke oppstemt og energisk som jeg har hørt man blir av kokain. Er det fordi jeg hadde drukket?

Kvinne, 21 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Akkurat hva som er grunnen til at du «blacket ut» er vanskelig å si. Det kan absolutt ha sammenheng med alkoholinntak, særlig hvis det var stort. Generelt anbefales ikke å kombinere alkohol med kokain, fordi det kan føre til en stor belastning på hjerte og kar, samt forårsake leverskade. Kombinasjonen kan også føre til midlertidig hukommelsestap og kan være en utløsende faktor for psykiske problemer. Når det er sagt vet vi at det ikke er uvanlig at kokain brukes i sammenheng med fest og alkohol. Mer informasjon om kokain finner du her.