Paralgin forte

Hei! Jeg har gått på paralgin forte veldig lenge nå, og nå prøver jeg meg uten å bruke det. Men jeg føler meg svimmel, får «støt» i hodet når jeg beveger meg, svetter og fryser samtidig. Er dette normal bivirkning etter å slutte?

Kvinne, 31 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Du skriver ikke hvor store doser av paralgin forte du har gått på, men generelt vet vi at det er vanlig å få abstinenser når man slutter med denne typen legemidler, særlig etter lengre tids bruk. Hva slags abstinenser man får, og styrke på dem vil kunne variere mye fra person til person.
Noen opplever abstinensen som en influensalignende tilstand, med uro og søvnløshet. Andre kan få kramper, problemer med magen og føle seg veldig dårlige. For de fleste vil dette ubehaget gå over i løpet at 5-10 dager. Du kan lese mer om opiatabstinenser her.