Hva skal jeg velge?

Hei. jeg har akkurat begynt på vgs. Jeg vil jobbe innen rus, altså hjelpe folk da jeg selv har vært der.
Vet ikke hvem jeg kan spørre og få ordentlig svar på det så prøver her. Det/der jeg vil jobbe med er type behandlingsted hvor personer som sliter blir «lagt inn» på ett behandlingsted. Hva kalles det? Og hvordan kommer jeg meg til det stadiet hvor at jeg kan jobbe som en person som passer på at de som er innlagt har det bra? Hvor mye utdanning trenger jeg for det??

Kvinne, 18 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Dette høres ut som et spennende karrièrevalg. Tilbudet du sikter til har mange navn, men «behandlingsinstitusjon» er mest dekkende. Det er mange mulige veier inn i denne typen jobb; f.eks. vil utdanning innen helsefag (helsefagarbeider, sykepleier o.l.) gi mulighet til å jobbe innen rusomsorgen, eller du kan utdanne deg til å bli sosionom, eller miljøarbeider, miljøterapeut, vernepleier og lignende. Utdanningen tar fra to til tre år. Videreutdanning fra ett semester til to år. Dette er kun noen av flere mulige alternativer. Enkelte behandlingsinstitusjoner har også assistentstillinger for ufaglærte. Dessuten ansettes stadig flere erfaringskonsulenter med og uten utdanning i likemannsstillinger. Disse har selv engang hatt rusproblemer. Utover utdanning er interesse, aktiv jobbsøking og personlig egnethet viktige faktorer for en slik karrierestart.
Vi vil anbefale at du avtaler et møte med en studieveileder for å snakke mer spesifikt om hvilke muligheter du har. Kanskje vil nettsiden Utdanning.no også være nyttig for deg. Anbefaler også at du leser vår artikkel Hvordan få hjelp?, som gir en oversikt over hva slags type tilbud som finnes innen rusbehandling, samt hvordan man kommer i kontakt med disse.