Blandet medikamenter

Hei
Jeg opplevde at jeg nesten ikke var ved bevisten etter en blanding av 1g Paracet,400mg Ibux,100mg Nobligan,15mg vival,25mg seroquel og 15mg oxycodone.
Er denne blanding i seg selv farlig?

Mann, 36 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
Blandingsbruk er ofte et spørsmål om mengde, men ja, den blandingen du beskriver der vil potensielt kunne kalles farlig. Dette gjelder nok særlig kombinasjonen Nobligan, Vival og Oxycodone, som alle er i kategorien sentraldempende. I kombinasjon vil disse kunne forsterke hverandres virkning, noe som potensielt vil kunne medføre alvorlige komplikasjoner, ettersom dette kan lamme pustesenteret i hjernen. Sånn sett er det ikke overraskende at du nesten ikke var ved bevissthet etter et slikt inntak, og i fremtiden bør du unngå å gjøre dette igjen.
For øvrig vil regelmessige/høye inntak av Paracet og Ibux kunne virke belastende på leveren. Risikoen for bivirkninger av Seroquel øker ved kombinasjon med andre legemidler eller rusmidler.