Psykolog og rus – hva kan jeg fortelle?

Hei! Jeg føler att jeg trenger å snakke med psykolog men jeg veit ikke om jeg klarer å åpne meg 100 % i frykt for å miste førerkort og dermed også jobben min!
Rusen er absolutt ikke ett problem for meg og heller ikke det jeg føler jeg trenger psykolog for, men er redd for att det kommer til å være mer skadelig å snakke med en psykolog en å la vær.
Jeg føler også att det er noe jeg bør fortelle psykologen min da jeg til tider føler att jeg lever ett dobbeltliv; offentlig er jeg imot canabiss men på fritiden foretrekker jeg å ta meg en røyk fremfor å drikke ett glass vin eller to.
Jeg røyker canabiss en til to ganger i måneded (på det meste) og har alltid en dag eller to til å «komme» meg på før jeg setter meg bak rattet. Kan jeg fortelle dette til psykologen min uten att han / hun kommer til å anse meg som farlig i trafikken og begjære førerkortet mitt indratt?
Jeg har aldri kjørt i ruset tilstand og som sagt så venter jeg minst 24 timer – helst 48 – før jeg setter meg bak rattet.
«§ 34. Opplysninger i forbindelse med førerkort og sertifikat
Lege, psykolog eller optiker som finner at en pasient med førerkort for motorvogn eller sertifikat for luftfartøy, ikke oppfyller de helsemessige kravene som stilles, skal oppfordre pasienten til å innlevere førerkortet eller sertifikatet. Dersom pasientens helsetilstand antas ikke å være kortvarig, skal helsepersonell som nevnt gi melding til offentlige myndigheter etter nærmere regler fastsatt av departementet i forskrift.»
Jeg har lest denne paragrafen flere ganger men føler ikke att jeg kommer under denne da mitt rus(miss)bruk generelt er forbeholdt en og annen helg i måneden der jeg ikke skal noe de neste dagene. Men jeg har lest om flere personer som har innrømmet sporadiske engangs bruk av rus til lege / psykolog som umiddelbart har blitt fratatt førerkortet.
Takk for svar.

Mann, 30 år fra Sogn og Fjordane
RUStelefonen svarer:
Dette er en problemstilling som dessverre er ganske aktuell, og som opptar mange. Det er riktig som du har lest om – at selv sporadisk bruk av illegale rusmidler har for enkelte medført en midlertidig inndragelse av førerkortet, hvor det vil følge en periode med urinprøver før man evt. får førerkortet tilbake igjen. En annen ordlyd av helsekravene finner du i Førerkortveilederen, og avsnittet Midler (alkohol, rusmidler og legemidler) som kan påvirke kjøreevnen, under «praktisk»:
For at rusbruken skal være omfattet av bestemmelsen, må bruken være helseskadelig og gi økt trafikksikkerhetsrisiko. Dette betyr en ruspreget bruk som påvirker helsen i den grad at det går ut over evnen til sikker bilkjøring både når vedkommende er påvirket av middelet og når vedkommende ikke er påvirket. Det er ikke noen klar grense for når en rusbruk er av en slik art at det får konsekvenser for førerkortet. Her vil komparentopplysninger, rusmiddelanamnese, jobbsituasjon, skadehistorikk, kliniske undersøkelse og biomarkører måtte tas med i vurderingen.
Dette betyr at i prinsippet skal psykologen vurdere hvorvidt din cannabisbruk er forenlig med helsekravene til førerkort eller ikke, ut ifra en rekke faktorer. Likevel er det i praksis ofte slik at det nærmest utvises nulltoleranse på selv sporadisk bruk, selv om bruken neppe kan kalles helseskadelig, og selv om vedkommende aldri kjører under ruspåvirkning. Det finnes riktignok en del unntak fra dette. Det er selvsagt vanskelig for oss å si hvilken av disse posisjonene din psykolog lener seg mot – kanskje er dette noe du kan forsøke å føle deg litt frem på. Dette regelverket har medført at mange vegrer seg for å være 100 % åpen med sin lege/psykolog/optiker, som selvsagt er en uheldig situasjon i terapeutisk sammenheng. Men dersom du ikke føler at det er helt nødvendig å snakke om din sporadiske cannabisbruk, er det kanskje lurt å unngå dette emnet, for å være på den sikre siden mht. førerkort.