Samboeren min ruser seg.

Hei. Jeg har nå funnet ut at min samboer og far til mine 2 små barn bruker amfetamin, eller jo tror det er amfetamin, det er iallefall hvitt pulver i posene. Jeg er helt fortvilt og han lyver selv om jeg har bevisene foran meg og han har testet positivt på urin prøve. Jeg har lyst å være sammen men han, men han vil ikke ha hjelp eller innrømme problemet. Da føler jeg det er svært vanskelig å hjelpe, tror også han sliter fryktelig med depresjon. Det jeg lurer mest på er hva skjer hvis jeg snakker med noen om dette, fastlege evt? Vil barnevernet kobles inn? Jeg er livredd for å bli tatt fra barna, og slutter han ikke, så vil jeg ikke bo sammen med han lengre.

Kvinne, 26 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Vi har full forståelse for at dette er en utfordrende situasjon for deg å være i.
Nå vet ikke vi hvor omfattende din samboers rusbruk er; om han ruser seg daglig, hjemme, under samvær med barna eller lignende. Dersom du snakker med fastlegen om dette, vil han eller hun vurdere om det er grunn til å sende en bekymringsmelding til barnevernet. Husk -barnevernets primære oppgave er ikke å ta barna fra deg, men heller sette inn tiltak i hjemmet slik at omsorgsovertakelse unngås. Slike tiltak kan for eksempel være at din samboer må avlegge jevnlige urinprøver og/eller at han må forplikte seg til en form for behandling.
Du skriver at han allerede har testet positivt på en urinprøve. Dersom dette ikke var en «hjemmetest» kan det jo tyde på at situasjonen allerede er kjent. Det er likevel svært vanlig med benektelse, til tross for at bevisene er der. Det kan være lurt å snakke med din samboer om hvordan denne situasjonen påvirker deg og barna. Du kan da invitere til samarbeid og dialog, men uten å anklage ham. Du sier at du opplever ham som deprimert og bruken av amfetamin kan være en form for selvmedisinering. Det kan i første omgang kanskje være lettere for din samboer å snakke om depresjonen enn å snakke om at han ruser seg. Det kan i alle fall være en inngangsport for videre samtale om hans rusbruk. Du kan også kontakte familievernkontor der der bor for hjelp til å snakke sammen og løse problemet.
Les gjerne mer om tips til kommunikasjon her: https://rusinfo.no/bekymret-for-noen-rusproblem-alkoholproblem/hvordan-snakke-med-noen-om-deres-rusbruk/
Du er selvfølgelig hjertelig velkommen til å ta kontakt med oss igjen på telefon eller chat dersom du trenger mer informasjon eller noen å snakke med.