Abstinenser

Hei. Begynte med Sobril i januar da jeg hadde en depresjon. Brukte 15 mg x 2 i ca 5-6 uker. Skjønte etterhvert at jeg dessverre hadde blitt avhengig og legen satte meg på en nedtrappingsplan hvor jeg seponerte 2,5 mg hver uke. Har fulgt planen men har hatt mye angst og uro i denne tiden. Nå er det 3 uker siden jeg var ferdig nedtrappet og har fremdeles masse uro. Jeg har aldri hatt så mye uro og angst før så synes dette er veldig rart. Er det normalt at dette tar så lang tid? Takknemlig for svar!

Kvinne, 54 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Det er dessverre ikke uvanlig å slite med abstinenser etter bruk av benzodiazepiner, selv ved forsiktig nedtrapping. Abstinensene  varer normalt fra 1-2 mnd. Har du slitt med angst eller depresjoner vil du nok i abstinensperioden oppleve at dette blir forsterket og i noen tilfeller også fortone seg verre enn det i utgangspunktet var før du begynte med Sobril. Akkurat hvor lenge dette vil vare er individuelt. Synes du at situasjonen blir for slitsom råder vi deg til å kontakte fastelegen som vil kunne henvise deg videre til egnet hjelp. Du er også velkommen til å ta kontakt med oss på telefon 915 08588 eller chat for en nærmere samtale om dette.